Categorieën
Digidak nieuws

Waarschuwing voor digitale kloof

Professor Lieven De Marez (UGent/Imec), die al meer dan tien jaar onderzoek doet naar het media- en technologiegebruik van Vlamingen waarschuwt in De Morgen (20/2/2020) voor de digitale kloof.

Uit de nieuwste Digimeter, het jaarlijkse onderzoek van UGent en Imec bij 2.754 Vlamingen, blijkt dat 9 op de 10 Vlamingen beschikken over een smartphone. We gebruiken deze ook steeds meer en intenser. Gebruik van digitale media en aanhoudende verbondenheid via internet staat echter niet garant voor sterke digitale vaardigheden.

De Marez stelt dat digitale innovatie in golven verloopt.

“Golf één is de komst van het internet, golf twee is de doorbraak van de smartphone, nadien arriveert het internet der dingen, waarin we ongeveer alles met het internet verbinden, en we eindigen in theorie in een wereld vol artificieel intelligente software en robots.”

DM 20/2/2020

De Marez is er niet van overtuigd dat we klaar zijn voor de volgende twee innovatiegolven: het internet der dingen en artificiële intelligentie. Waarom? Dat heeft te maken met hoe we de eerste 2 golven hebben ervaren (de komst van het internet en de doorbraak van de smartphone). Uit de eerste 2 golven leerden we immers dat hoe meer we technologie gebruiken, hoe meer we te maken krijgen met moeilijke vragen.

“Kunnen we nieuwsberichten op onze smartphone vertrouwen? Iets meer dan de helft van de Vlamingen maakt zich zorgen over de impact van valse berichtgeving. Hoe houden we die opdringerige smartphone wat in bedwang? Bijna een derde van de Vlamingen worstelt met de afhankelijkheid van de smartphone. Waarom krijgen we elke keer weer die cookiemeldingen te zien? Zes op de tien Vlamingen zijn bezorgd om zijn onlineprivacy.”

DM 20/2/2020

Met andere woorden: het gevoel van digitale onveiligheid stijgt samen met het stijgende gebruik van digitale toepassingen. Bij Digidak pikken we deze signalen op. We houden een vinger aan de pols en versterken mensen in de basis digitale vaardigheden waar we vandaag de dag niet omheen kunnen. Dit doen we steeds vanuit gebruiksnut, op het tempo van de lerende en op maat van wat je in je dagelijkse leven kan gebruiken. Kritisch denken is daarbij één van de 21e-eeuwse vaardigheden waar we vanzelfsprekend aandacht aan schenken.